How Teachers Learn | Summary | Hindi Summary | English Summary |Writer IRFAN SIR |
INTRODUCTION
Children are taught by their teachers but there are occasions when teachers are taught certain things by the children or the situations arising out while dealing with the children. This lesson is about how young children find it difficult to learn to read since they do not easily recognize words. We must provide plenty of time to them to get familiar with pictures and words. We should not get annoyed. A teacher must try to see as if through their eyes.
SUMMARY
Nora was a five year old girl. The author used to visit her house on the weekend. One day Nora came and sat on the sofa. She had in her hand a book “Hop on Pop” beginner‟s book. Nora taught the narrator about the things children do when learning themselves to read, the problems they meet and the ways they solve or try to solve them. To solve their problem a teacher must try to see things as if through their eyes. An adult thinks it should be easy for someone to remember what a word looks from one page to the next as he knows the word. But for children it is not easy since they have seen the word for first time. So a teacher should give them enough time to learn and not be surprised or upset by what looks like slowness or stupid mistakes.
HINDI SUMMARY
Nora paanch saal kee bachchee thee. lekhak saptaahaant mein usake ghar aaya karata tha. ek din nora aakar sophe par baith gaee. usake haath mein ek kitaab "hop on pop" shuruaatee kitaab thee. nora ne kathaavaachak ko un cheejon ke baare mein sikhaaya jo bachche svayan padhana seekhate samay karate hain, ve kin samasyaon ka saamana karate hain aur ve kis tarah se unhen hal karate hain ya unhen hal karane ka prayaas karate hain. unakee samasya ko hal karane ke lie ek shikshak ko cheejon ko apanee aankhon se dekhane kee koshish karanee chaahie. ek vayask sochata hai ki kisee ke lie yah yaad rakhana aasaan hona chaahie ki shabd ek prshth se doosare prshth par kaisa dikhata hai kyonki vah shabd jaanata hai. lekin bachchon ke lie yah aasaan nahin hai kyonki unhonne yah shabd pahalee baar dekha hai. isalie ek shikshak ko unhen seekhane ke lie paryaapt samay dena chaahie aur sustee ya bevakoophee bharee galatiyon se hairaan ya pareshaan nahin hona chaahie.
URDU SUMMARY
نورا پانچ سال کی بچی تھی۔ مصنفہ ہفتے کے آخر میں اس کے گھر جاتی تھیں۔ ایک دن نورا آئی اور صوفے پر بیٹھ گئی۔ اس کے ہاتھ میں ایک کتاب "ہاپ آن پاپ" ابتدائی کتاب تھی۔ نورا نے راوی کو ان کاموں کے بارے میں سکھایا جو بچے خود پڑھنا سیکھتے وقت کرتے ہیں، ان کے سامنے آنے والے مسائل اور ان کو حل کرنے یا حل کرنے کی کوشش کرنے کے طریقے۔ ان کے مسئلے کو حل کرنے کے لیے استاد کو چیزوں کو اس طرح دیکھنے کی کوشش کرنی چاہیے جیسے ان کی آنکھوں سے ہو۔ ایک بالغ کا خیال ہے کہ کسی کے لیے یہ یاد رکھنا آسان ہونا چاہیے کہ لفظ ایک صفحے سے دوسرے صفحے تک کیسا لگتا ہے کیونکہ وہ اس لفظ کو جانتا ہے۔ لیکن بچوں کے لیے یہ آسان نہیں ہے کیونکہ انہوں نے پہلی بار یہ لفظ دیکھا ہے۔ لہٰذا ایک استاد کو چاہیے کہ وہ انہیں سیکھنے کے لیے کافی وقت دیں اور سستی یا احمقانہ غلطیوں سے حیران یا پریشان نہ ہوں۔
If you have any doubt please let me know